Dag 04 - Det här åt jag idag

Som vanligt (nästan) i dessa C-uppsats tider så åt jag och svägerskan vår favoritwok till lunch idag. Eftersom jag nämnt den tidigare och eftersom jag tycker att ingen får gå miste om något så fantastiskt gott så ska jag idag dela med mig av receptet på denna magiska rätt. Varsågoda! Receptet är för 2 personer.

1. Skär grönsaker som du gillar i lagom stora bitar. Tips på grönsaker som passar: broccoli, morötter, vitkål, squash och paprika. Ett tips till: ha en bra kniv, särskilt när du skär morötter, det finns risk att du flippar ur annars.

2. Fräs grönsakerna i vitlök och olja i en wokpanna (har du ingen sådan går det lika bra med en stor stekpanna).



3. Koka upp vatten och lägg i nudlar. Helst den lyxigaste sortens äggnudlar, men om du är snål eller fattig student så funkar det med en lite billigare variant också.

4. Ta en grönsaksbuljongtärning och lägg den i en skål, häll på kokt vatten (ungefär 1/2-1 dl), soja (lite på känn) och cayennepeppar (så mycket du pallar utan att det brinner i munnen).



5. När nudlarna är färdigkokta, häll av vattnet och blanda ner dem i pannan.

6. Häll på såsen. Blanda!



7. Låt pannan stå på svag värme en liten stund så att det gottar ihop sig.

8. Servera i skålar och njuuuut!

Hoppas att ni kommer tycka lika mycket om den som vi gör.



Här ser ni svägerskans portion toppad med jordnötter.
Det funkar lika bra utan nötter!



Kommentarer
Postat av: Johanna

Fantastiskt pedagogiskt recept!



Tänk att jag har gjort den här rätten i TOLV ÅR! Det är ju helt jävla galet faktiskt.

Postat av: mamsi

Åh, det här är precis min typ av rätt!!Ska prova den så fort jag är ensam!! (eftersom varken mannen eller dottern i huset äter nudlar!)

Puss då!

2010-12-02 @ 07:53:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback